14/10/18

14 oktober 2018 - Siem Reap, Cambodja

Ik heb ruim een week vakantie gehad en deze heb ik gebruikt om de afgelopen periode te kunnen verwerken. De buitenlandse stage levert me nu al zoveel meer op dan alleen werkervaring en daar ben ik erg blij mee.
Momenteel werk ik aan de relatie met mezelf en ik merk dat dat een positief effect heeft op mijn relaties met anderen. Het is best gek dat het normaal is om de tijd te nemen om anderen te leren kennen, maar dat het minder normaal is om dat voor onszelf te doen. Als je jezelf niet liefhebt, ontneem je jezelf het vermogen om lief te hebben in het algemeen.
Ik leer mezelf te begrijpen, te verbeteren en vooral te accepteren. Ik zie in dat persoonlijke groei intentioneel moet zijn en niet zomaar plaatsvindt. Ik ervaar een gevoel van tevreden- en dankbaarheid en dit doet me beseffen dat geluk iets is wat je zelf creëert. Nog belangrijker is het besef dat ik andere mensen of materiële zaken niet nodig heb om mezelf compleet te voelen, want dat ben ik altijd al geweest.
Sinds langere tijd probeer ik mezelf af te leren een (negatief) oordeel te hebben over wat dan ook. Het is vaak allesbehalve bevorderlijk en het duidt vaak op kortzichtigheid (sorry voor dit oordeel). Nu ik mij daar zo bewust van ben, merk ik hoeveel mensen er ongevraagd continu een oordeel vellen. Ik probeer in zulke situaties neutraal te blijven of lekker tegendraads het oordeel juist positief te benaderen. De manier waarop ik de wereld beschouw, is daardoor veranderd.
Verder probeer ik in het nu te leven. Voorheen dacht ik teveel na over het verleden en ik merk dat ik nu teveel nadenk over de toekomst. Ondanks dat het goed is dat ik voor het eerst in mijn leven duidelijke doelstellingen voor ogen heb, is het belangrijk dat ik hier een balans in vind. Immers, de beste manier om van A naar B te komen, is om meer aanwezig te zijn in A.
Overigens heb ik gemerkt dat mijn omgeving inmiddels wat gewoontjes aan begint te voelen. Ik heb mijn draai gevonden, maar nu moet ik ervoor waken dat het een saaie routine wordt. Dit doe ik door ruimte vrij te maken voor ontspanning en interesses. Ik ga regelmatig zwemmen, naar de sportschool en binnenkort begin ik met yoga- en bokslessen. Tijdens deze vakantie heb ik ook de kans genomen om de stad uit te reizen en werd ik opnieuw herinnerd aan de schoonheid van het land.
Ik heb nog geen last gehad van overduidelijke heimwee, alhoewel ik een aantal dromen heb gehad waarin ik voor een week naar huis vloog. Enerzijds kijk ik uit naar wat er allemaal nog komen gaat, anderzijds zou ik graag even naar huis gaan om tijd te spenderen met de mensen die ik liefheb. Maar ik ben geduldig, omdat ik graag als de beste versie van mezelf thuis wil komen.

"As I began to love myself I freed myself of anything that is no good for my health – food, people, things, situations, and everything that drew me down and away from myself. At first I called this attitude a healthy egoism. Today I know it is “LOVE OF ONESELF”." - Charlie Chaplin

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Quelly:
    14 oktober 2018
    Prachtig stuk. Ik ben enorm trots op je en hou van je. Tot snel!
  2. Nona:
    14 oktober 2018
    Lief, ik hou ook van jou ❤❤❤
  3. Mama:
    15 oktober 2018